betiksles keliones ribos Sumažintos taršos zona
Siauromis senamiesčio gatvelių keliones trumpinantys vairuotojai nuo šių metų rugpjūčio turės apie tai geriau pagalvoti – ties Šv. Gertrūdos, Gimnazijos–Birštono gatvėmis bei Karaliaus Mindaugo prospektu juos pasitiks įdiegta Sumažintos taršos zonos (STZ) sistema. Papildomai kainuos ne įvažiavimas, bet pravažiavimas pro senamiestį tranzitu. Atvykstantieji asmeniniais reikalais naujo mokesčio nepajus – į STZ mokestį bus įskaičiuota pirmoji valanda už automobilio parkavimą.
Dauguma trumpino kelią
Kauno senamiestyje Sumažintos taršos zonos diegimas vyko kelerius metus. Pernai sistema testuota, o per pirmuosius penkis šių metų mėnesius fiksuota nuogąstavimus patvirtinusi statistiką – didžioji dalis vairuotojų savo kelionėms senamiestį renkasi kaip tranzitą, kirsdami jį keliui sutrumpinti.
„Per dieną Sumažintos taršos zonoje vidutiniškai fiksavome apie pusantro tūkstančio transporto priemonių. Daugiau kaip pusė jų senamiestyje užtrukdavo trumpiau nei valandą. Automobiliai, ypač piko metu, paralyžiuoja siauras gatveles. Taip sudaro spūstys, keliamas triukšmas, daugiausia oro užterštumas. Su šiomis problemomis dažniau susiduriama su vietos gyventojais, čia dirbantys ar besimokantys kauniečiai“, – esamą padėtį konstatuoja Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius.
Pirmajame etape STZ apims dalį Senamiesčio. Iš viso vairuotojo pasitiks 10 transporto priemonių atpažinimo vietų, kurios įrengtos ties A. Jakšto, M. Valančiaus, Kumelių, M. Daukšos, J. Jablonskio, Kurpių, Palangos, L. Zamenhofo gatvėmis, taip pat Karaliaus Mindaugo prospekto prieigose ties Aleksoto gatvele.
Apie Sumažintos taršos zoną primena įrengtos švieslentės su užrašu „Žalias Kaunas“ ir skiriamieji ženklai.
Vienkartinis mokestis
Už įvažiavimą į Sumažintos taršos teritoriją numatytas vienkartinis 2 Eur mokestis – lygiai tiek, kiek šiuo metu kainuoja valandos stovėjimas automobiliui raudonoje zonoje. Taigi, pavyzdžiui, atvykus į Rotušės aikštę asmeniniais reikalais ar laisvalaikio pasivaikščiojimu, vairuotojas pirmiausia mokės du eurus STZ rinkliavą, o pirmoji parkavimo valanda papildomai nebekainuos.
Paprastai žodžiu, STZ mokestis tolygus parkavimo mokesčiui už pirmąją valandą – nuo įvažiavimo iki išvažiavimo. Senamiesčio užsibuvus ilgiau nei reikia, toliau tereikės už likusį stovėjimo laiką.
Atsiskaitymas už paslaugų bus numatytas portale parkavimaskaune.lt: susikurus ir priskyrus transporto priemones, numerius, sistema atsako mokėtiną sumą. Per 7 kalendorines dienas bus galima susimokėti tiek bankiniu pavedimu, tiek ir fiziškai atvykus į įstaigą Puodžių g. 24. Tuo pačiu metu patogiai už STZ rinkliavą ruošia ir populiariausių išmaniųjų programėlių administratoriai.
Taikys lengvatas, išduos leidimus
Sumažintos taršos zonoje numatytos: nekilnojamojo turto objektų turintiems fiziniams ir juridiniams lengvatams asmenims, grynųjų elektromobilių savininkams, specialiosioms tarnyboms, neįgaliesiems. Asmenys, teritorijoje susiformavę sklypus, gaus tiek leidimų, kiek juose yra išdėstyta parkavimo vietų.
Naująją sistemą prižiūrės biudžetinė įstaiga „Parkavimas Kaune“. Pastaroji išduos leidimus asmenims, turintiems teisę nemokamai įvažiuoti ir išvažiuoti iš sumažinto taršos teritorijos.
Vairuotojai iki liepos mėn. gali registruotis leidimams gauti atvykti į įstaigas biurą (Puodžių g. 24). Nuo liepos 1 d. leidimai bus išduodami ir internetu: parkavimaskaune.lt.
Europietiška praktika
Kauno senamiestyje įrengta Sumažintos taršos zona – jokia naujiena Europoje. Analogiški sprendimai sėkmingai veikia Belgijos, Prancūzijos, Vokietijos, Italijos, Nyderlandų, Portugalijos, Ispanijos, Švedijos ir Jungtinės Karalystės miestuose.
„Didieji Europos miestai centrinėse dalyse jau seniai prioritetą skiria pėstiesiems. To siekiame ir mes. Kasmet tobulinama susisiekimo infrastruktūrą – tvarkome gatves, plečiame pėsčiųjų bei dviračių takų tinklą. Iš pagrindų atnaujinome viešąjį transportą. Siekiame sukurti tokias sąlygas, kad kauniečiai savo kelionėms turėtų kuo daugiau alternatyvų.
Suprantame, kad Sumažintos taršos zona sulauks įvairių reakcijų iš vairuotojų. Tęsdami Kauno plėtrą atsižvelgiame ir į jų poreikius – pradėjome vadinamojo Kėdainių tilto statybas tarp Vilijampolės ir Marvelės, padeda tolygiau paskirstyti transporto srautą ir leis vairuotojams išvengti važiavimo pro senamiestį bei miesto centrą. Netolimoje ateityje laukia ir Vilijampolės transporto mazgo rekonstrukcija ties P. Vileišio tiltu“, – prideda Kauno mero pavaduotojas Andrius Palionis.
Kauno miesto taryba pritarė tokiam sprendimui, tad naujovės turėtų įsigalioti nuo rugpjūčio 1 dienos.
Ryšių su visuomene skyriaus informacija